Museum Masterclass - Hortus Botanicus Leiden

Maandag 27 mei is de 2e masterclass voor het Textielfestival in mei 2020 in Leiden begonnen. En wel in de Hortus Botanicus, met als begeleidend kunstenares: Eline Achterhuis.

De dag begon met een lezing van mevrouw Carla Teune, voormalig medewerkster van de Hortus. Ondanks het feit dat ze al geruime tijd met pensioen is, werkt zij nog dagelijks in de Hortus. Carla nam ons mee door de geschiedenis van de Hortus, met beroemde namen als Carolus Clusius, Boerhaave en Von Siebold. Daarna volgde een rondleiding door de tuinen en kassen.

We zagen een prachtige collectie oude bomen en heel veel planten, die van origine van over heel de wereld komen. Een overvloed aan vormen, structuren, geuren en kleuren. Kortom meer dan genoeg inspiratie voor het maken van een werkstuk. En met de enthousiaste en vakkundige begeleiding van Eline moet dat zeker goed komen!

Museum Masterclass - Museum Volkenkunde Leiden

De allereerste Museum Masterclass was in het depot van het museum Volkenkunde in Leiden en stond onder begeleiding van drs Daan van Dartel, curator popular culture and fashion en Hetty Arens, docente en kunstenaar. We begonnen in het mooie depot van Museum Volkenkunde in Leiden met een prachtige collectie textiel op screens of ingerold in vloeipapier en tyvek. Zowel stukken waar de herkomst van bekend is maar ook waar de herkomst niet van bekend is. Een ware en interessante snoepwinkel,  zodra er weer een screen tevoorschijn kwam was het voor mij of er weer een cadeau tevoorschijn kwam. Elk stuk is genummerd en voorzien van een code zodat het stuk snel te vinden en te herleiden is voor iedere medewerker. Elk stuk vertelt iets over een persoon en hoe en waar die geleefd heeft (voor zover bekend).

 

Daan vertelde dat er vaak symbolen in verwerkt zijn en dat wij en ook bijv. modeontwerpers dat ook wel eens gebruiken- wees je ervan bewust dat als je dat gebruikt, je daar ook erkenning aan geeft of nog mooier, probeer een samenwerkingsverband te maken met die groep mensen waar de symbolen vandaan komen.

 

  • Zo lag er een Japans Jak. Deze werd gedragen door acteurs zodat het vanuit de zaal net leek of de persoon een tatoeage had. De afbeelding daarop vertelt een verhaal.
  • Een lap versiert met heel veel subtiele borduursels onbekend waar het voor was en wat de herkomst was.

 

Collectie Nationaal Museum van Wereldculturen
  • Een Jak gemaakt van moerbeiboombast en net zolang verwerkt totdat het een stof geworden was en op papier lijkt.
Collectie Nationaal Museum van Wereldculturen
  • Een gepatchte priesterjas uit het Tenner gebergte speciaal uit stukjes gemaakt zodat de jas steeds opnieuw gerepareerd kon worden, gelofte van armoede en niets van aardse verlangens.
Collectie Nationaal Museum van Wereldculturen
  • Een batiklap, een sarong vertelde het sprookje van Blauwbaard . Door de patronen en de indeling van het doek was te zien dat het voor een vrouw was.
Collectie Nationaal Museum van Wereldculturen

De lijst kan nog veel langer zijn, het was indrukwekkend.

In de middag kregen we groepsbegeleiding door Hetty ArensBespreking van de doelstellingen met een hoofd vol van alle indrukken. Teksten en boekje gekregen met daarin de kunstwerken van Hetty en twee zaaipotjes waar we een werkje in of op of mee moeten maken voor de volgende les. We hebben nog even, de volgende les is in oktober, maar ik kijk er nu al naar uit.

 

Nog drie masterclasses te gaan, volgende keer rondleiding door het Volkenkunde museum in Leiden en bespreking van onze proefjes. Met het museum als inspiratiebron.

Verslag van Suze Termaat, deelnemer aan de Museum Masterclass Volkenkunde I.