De Kunstenaars op het koor

De gevestigde en jonge textielkunstenaars op het koor in de Pieterskerk Leiden hebben allen een link met ‘environment’. Zij maken werk met onder andere aandacht voor recycling, de uitputting van bronnen en arbeidsomstandigheden.

Erna van Sambeek, ‘Chinese blue’, 2012, 17x17x8cm, schaaltje, vilt, borduurzijde

Erna van Sambeek, ‘Kintsugi met textiel’

Japan heeft een bijzondere traditie in het repareren van gebroken keramiek: ze vergroten de schade uit door de barsten met goud te vullen. Dit heet Kintsugi.

Ze geloven dat als iets schade heeft opgelopen en een geschiedenis heeft, het daardoor mooier is. Vanuit deze gedachte is ook ‘Kintsugi met textiel’ ontstaan.

Jessica den Hartog, voorbeelden uit de materialenbibliotheek ‘ReColored’
Jessica den Hartog, ‘Recolored’

Vanuit onderzoek naar materiaal, mens en circulariteit experimenteert Jessica met circulaire kunststoffen. Zij recyclet op kleine schaal het plastic HDPE per soort en per kleur, om een eigen grondstof te creëren. Haar kleur- en materialenbibliotheek ReColored biedt nieuwe inzichten in het gebruik van circulaire kunststoffen.

Mae Engelgeer, LAVISH collection Vivid 2, jacquard geweven, papier, katoen, linnen, viscose, 165 x 220 cm. Foto: Naomi Jamie Studio
Mae Engelgeer, akoestische panelen

‘Lavish’, is een serie akoestische panelen ingeweven in jacquard. De panelen vormen een moderne en tegelijkertijd bijzondere benadering van het textiel oppervlak dat, dankzij het gebruik van speciale garens, als papier en metalen band, een onverwacht driedimensionaal effect geeft.

Lavish is een onbewuste knipoog naar de Japanse tatami structuur, wat resulteert in een rustige verfijnde en toch bombastische nieuwe esthetiek.

Sara Vrugt, Time ≠ Money, 2013, 40 x 80 cm, handmatig en machinaal borduurwerk op linnen

Sara Vrugt, Chinese fabrieksarbeidster

Tijdens een werkperiode in een tentoonstelling over ambacht (‘Hand Made’ – Museum Boijmans van Beuningen) borduurde Sara dit portret van een Chinese fabrieksarbeidster. Tegenover de romantische associaties die het ‘ambacht’ oproept zette ze dit beeld van de hedendaagse textielindustrie. Het portret heeft veel tijd gekost – de uren hield Sara bij met kraaltjes –, meer dan de arbeidster ooit aan een stuk kan besteden. 

Tanja Smeets, Liquid Garden, 2016, Centraal Museum Utrecht. Collectie Centraal museum Foto: Ernst Moritz. Laser gesneden vilt en bladvangers

Tanja Smeets, installatie

In haar installaties onderzoekt Tanja Smeets de organische groei van de processen in de openbare ruimtes. Installaties die dialoog aangaan met de architecturale omgeving. Ze is geïnteresseerd in de spanning tussen de onverwachte aanwezigheid, de autonome groei en de omvang, de dichtheid en de schijnbare kwetsbaarheid van de werkzaamheden in relatie tot haar omgeving. Voor het Textiel Festival maakt zij speciaal voor de Pieterskerk een installatie. Zij gebruikt daarvoor laser gesneden vilt, bladvangers en gebreide structuren.

Simone Post, K-Purple-Carpet (detail), foto: David van der Stel. Label: Breed
Simone Post, ‘Vlisco Revisited’

Upcycling misdrukken en resten ‘Vlisco Gerecycled Tapijt’, bouwt voort op het uitgebreide materiaalonderzoek dat Simone Post gestart is met de overgebleven textiel en misdrukken van Vlisco, een in Nederland gevestigde textielfabrikant van high-end wax-bedrukte stoffen voornamelijk geëxporteerd naar Afrika. Vlisco Revisited

Simone Post, ‘Return to sender’
Simone Post, ‘Turn around plaids’

Nederlands fairtrade merk ‘Return to Sender’ koppelde Simone Post aan een klein familiebedrijf gespecialiseerd in het weven, in Ecuador. Ze werd uitgenodigd voor het ontwerpen en produceren van een reeks dekens en kussens voor de nieuwe collectie van het merk. Simone reisde naar het Zuid-Amerikaanse land en verbleef een week bij de familie. Op locatie bestudeerde ze de beschikbare technieken en materialen en onderzocht hoe ze deze mee kon nemen naar een volgend niveau.