Goossen Karssenberg

Tijdens het Textiel Festival geeft Goossen Karssenberg een dagworkshop in de Nieuwe Energie waar je kennis maakt met de islamitsche ontwerptraditie van geometrische patronen. Goossen maakte jarenlang studie van de patronen uit islamitische regio’s, te vinden op gebouwen, in manuscripten en heilige boeken, en ook op tapijten. Na vele tientallen bestaande mozaïeken te hebben geanalyseerd en gereconstrueerd met passer en liniaal, begon hij ook zelf nieuwe ontwerpen te maken, voortbordurend op de ontwerpregels van deze eeuwenoude traditie.

SnijpuntIsfahan-Maite Karssenberg. Een Zoektocht van vader en dochter

 

Eind januari 2018 is het boek uitgekomen over de zoektocht van mijn oudste dochter en mij naar een Iraanse vakman die mijn nieuwe, unieke ontwerp van een geometrisch patroon op traditionele wijze uit geglazuurde tegels kan beitelen.

Op onze reis komen we vele prachtige mozaïeken tegen. Hiervan heb ik er een aantal opnieuw getekend en deze tekeningen hebben hun plek gevonden in het reisverslag.

Dit verhaal gaat niet alleen over de wondere wereld van de geometrische patronen, maar ook  over de spanning tussen twee vaak botsende culturen en over verschillen tussen de exacteling, die ik ben, en de geschiedkundige instelling van mijn dochter. En niet in het minst wordt besproken wat, vanuit het oogpunt van de volwassen dochter, er zoal mis kan gaan bij een wekenlange reis naar een ver oord in het gezelschap van een zo af en toe irritant passieve, ja soms zelfs schijnbaar apathische vader!

In het boekje krijgen de bijzondere eigenschappen van geometrische patronen veel aandacht. Maar het is uiteraard niet een meetkundeboek waarin de constructies nauwkeurig worden uiteengezet.

Een vader en dochter gaan samen op reis naar Isfahan, Iran, op zoek naar een fabriekje waar een uniek stenen mozaïek kan worden gemaakt. Daar komen verschillende werelden samen: die van ouder en kind, die van bèta en alfa, die van rationaliteit en emotie en die van het oosten en het westen. Een programma naar aanleiding van het verschijnen van ‘Snijpunt Isfahan’ van Maite Karssenberg.

De vader van Maite Karssenberg is bezeten van islamitische mozaïeken. Op zijn zolderkamer op Texel ontwerpt hij geometrische patronen volgens de eeuwenoude Perzische traditie. Maite is erbij als haar vader een doorbraak bereikt: hij heeft, zo beweert hij, een patroon ontworpen dat nog nooit eerder is bedacht. Samen vatten ze het plan op om een reis naar Isfahan te maken, naar het centrum van de Perzische mozaïekkunst.

Precies zo, was het nog nooit eerder gedaan. Goossen Karssenberg ontwierp een patroon dat in de eeuwenoude islamitische mozaïekkunst nog niet was bedacht. Goossen ging op reis naar Iran met zijn …

 https://www.nporadio2.nl/spijkersmetkoppen/gemist/video/6572/mozaieken

Rob Hodselmans maakte de documentaire ‘Nao ’t Zuuje’, die het gevoel van Vastelaovond tot leven bren