Op de Arts & Crafts markt zijn veel textielkunstenaars te vinden. Een aantal van deze kunstenaars stellen zich alvast aan je voor en laten je al iets van hun werk zien:

Roswitha Witten: “Eerst was het maken van boeken mijn passie en gaandeweg ook papier scheppen. Daarvóór was ik textiellerares en deze drie “ambachten” zijn wonderlijk goed samen toe te passen. Het boek is voor mij een ruim begrip. Dat kan een stapel losse vellen zijn of tot een leporello aan elkaar genaaide bladen of een rol.
Er kan gecombineerd worden met stof, of geborduurd. Maar het is moeilijk met woorden uit te leggen. Daarom geef ik belangstellenden al gauw een kaartje waar mijn websiteadres op staat. Want je moet het zien en het klinkt zo vaag als ik het probeer uit te leggen.
De laatste tijd, beïnvloed door de nietsweggooigeneratie, maak ik papier van tijdschriften of van dozen en dat worden dan weer boekjes of doosjes!  Een cursiste riep verrukt uit: “iets maken van iets dat iets was.” “

Riëtte Sommerdijk: “RIËTTE GEEFT VORM is de naam waaronder ik werk. “Vorm“ omdat ik daarmee alle kanten op kan (en ook ga). Vaak gebruik ik de naaimachine en stof. Textiel heeft mij als kind af aan altijd geïnspireerd. En ook andere materialen kunnen opduiken. Dat ligt aan wat er in mij hoofd op plopt. Voorheen was ik werkzaam als theatervormgever en werkte ik onder andere als kostuumontwerper .Nu naai ik portretten in opdracht onder de noemer ”Laat je naaien door Riëtte Sommerdijk”. En daaruit voortvloeiend ben ik o.a kleine stillevens gaan naaien. Vaak met een bestaande afbeelding als inspiratie. De lol die ik daar in heb, wil ik graag delen d.m.v het geven van workshops. Ook maak ik diverse textiele accessoires die verkocht worden in Het Textielmuseum in Tilburg en het Modemuseum Hasselt.”

Ina Singeling: “Lange tijd heb ik gewerkt met klei, evenals een lange periode met vilt. Dit leverde vele handgevormde keramiek-werken op en ruimtelijke viltobjecten. Door beide disciplines te combineren, is er een derde werkvorm, ‘keramiek-met-vilt’ ontstaan.”

Fred Velders: “Mijn oudste zus kreeg breiwerk op vier dunne pennen mee als huiswerk. Zo leerde ik breien als Werktuigbouwkundige met roestige pennen. In 2012 kwam ik op mijn werkwijze; POINTILISTISCH schilderen met wol. Wollen garens van uitgehaalde zelf gebreide truien, mandje van overleden breisters. Mijn oudste wol is van 1951 van een bladzijde van de Vara-gids. 1968 de Beatles enzovoort. Zo krijg je een grote verscheidenheid aan kleuren.”

Wypkje Dijk is zijdeschilderes sinds 1993, het werken met kleuren is geluk makend. De inspiratie komt veelal uit de natuur, maar het kan ook behang zijn in een oud hotel. Het werk voltooit zich in een eigenzinnig kleurenpalet die door de glans van natuurzijde een mooi geheel worden. .

Hilde Hoogwaerts: “De afgelopen 28 jaar heb ik in 11 verschillende landen gewoond waarvan de laatste 3 jaar in Ghana. Vooral deze tijd in West-Afrika heeft mijn textiele werk enorm beïnvloed. Het samenbrengen van de verschillende kleuren en designs van de Afrikaanse stoffen is een ware uitdaging geworden in mijn quilts, wandkleden en dozen. Tijdens het Textiel Festival in Leiden zal ik op donderdag en vrijdag aanwezig zijn met een stand op de Arts en Crafts markt. Op deze dagen zal ik met name deze met stof beklede dozen meebrengen in allerlei afmetingen en kleuren. Zeker nu we aangespoord worden om minder plastic te gebruiken en we daarnaast onze naaispullen, garens, kralen, etc. georganiseerd willen houden, zijn mijn dozen een leuk alternatief.  Je kunt bij mij terecht voor naaidozen, dozen voor Aurifil klosjes, borduurgaren, businesskaartjes, etc.

Net als voor mijn quilts gebruik ik voor mijn dozen voornamelijk Afrikaanse prints die ik in Ghana heb gekocht. Daarbij let ik op kleine details in de verschillende prints en gebruik ik ook kralen van recycled glas of messing, eveneens uit Ghana. De dozen snijd ik zelf op maat uit zuurvrij (pH neutraal) karton.

Ada Heidbuurt: “Zeer verschillende materialen- zoals textiel,synthetisch organza en of geborduurd- bieden mij vele mogelijkheden waarin ik mijn creativiteit kwijt kan. Het vervormen/ manipuleren werkt zeer inspirerend, waardoor ik iedere keer weer verrast ben wat er uit mijn handen komt. Mijn werk is heel divers, kleurrijk,dromerig, fantasierijk- het kan zowel een sieraad als een object zijn. Het is iedere keer weer een ontdekkingsreis waar ik veel plezier aan beleef.”

Marian Sturkenboom: “Het begint met de schoonheid van materiaal. Het materiaal vinden … ontdekken … ideeën combineren … zoeken naar vorm en techniek is voor mij een rondgaand proces. Van begin tot eind kan ik de regie houden want het bijzondere gebeurt allemaal onder mijn eigen handen. Daarom is het voor mij belangrijk om het grootste deel van het proces in mijn werkplaats te laten plaatsvinden. Materialen als staaldraad, nylondraad, verschillende metalen, siliconenrubber, hars en objecten uit de natuur zijn bronnen voor mijn werk. Transparantie, lichtheid en ruimte creëren in ontwerp techniek en/of materiaal zijn een terugkerende waarde. Het maakt de drager onderdeel van het sieraad.”

Marijke Arp: Sieraadontwerpster en Beeldend Kunstenaar. De sieraden en objecten die zij tijdens de A&C Markt in de Pieterskerk in Leiden toont kunnen van metaal en minder gangbare materialen zijn. Van Textiel, Papier, Tyvek of filter materiaal. Bewerkt of gelamineerd.

Sinds de jaren ’90 is zij bij het ontwerpen van haar werk geïnspireerd geraakt door de Japanse kunst. De woorden massa, herhalingen, ritme, tekens en transparantie vormen het fundament waaruit zij haar sieraden en objecten opbouwt. Bij haar zilveren sieraden start zij vanuit een geometrische vorm, die bewerkt kunnen worden met het dessin van Textiel, Papier of aangevuld met grafische tekens. De sieraden zijn uniek en bestaan uit kleine series. Zij exposeert in binnen-en buitenland en haar grote kunstwerken zijn in opdracht uitgevoerd en aangekocht.

Lucie le Poole:”UNSTICHED. Mijn textiele objecten zijn samengesteld uit stukjes die geknipt zijn uit geborduurde schilderijen. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw werden er met eindeloos geduld veel van deze borduursels gemaakt. Nu wil niemand wil ze meer ophangen, ze passen niet meer bij onze smaak. Maar als je goed kijkt zie je allerlei prachtige details, kleuren en structuren. Daarom geef ik de borduursels een nieuw leven en was, knip, naai en combineer ik net zo lang tot er nieuwe composities en verhalen ontstaan. Abstract en realistisch, oud en nieuw tegelijk. Schilderijen van stof, door vele handen gemaakt.
OPLEIDING. Naaien, borduren, kantklossen en nog veel meer leerde ik van mijn groot èn overgrootmoeder in Leiden Mijn opleiding volgde ik op de Rietveld Academie in Amsterdam.”  

TX Projects: “Wij zijn zes textielkunstenaars die na onze Masteropleiding aan de DIY Textileschool in Amsterdam als collectief verder zijn gegaan als TX projects.  Hierna een korte kennismaking met ieder afzonderlijk. Janine Fransen maakt artquilts. Ze borduurt figuratief en abstract werk met haar naai- en borduurmachine en combineert dat met allerlei bijzondere materialen. Noëlle van der Hagen verwerkt organza op een speelse manier in haar werken en combineert dat graag  met licht. Van Martine  Lemmens’ hand komt vaak ingetogen werk, zij vult dat soms aan met borduurwerk en kralen. Mirjam van der Linden werkt veel met ecoprints en verft haar stoffen zelf op verschillende manieren. Ook zij werkt graag ‘mixed media’. Vrij borduren komt veel in haar werk terug. De werken van Wiea van der Zwan-Oosting zijn vaak een combinatie van geologie en architectuur in verschillende materialen en technieken. Astrid Oosterhuis heeft een voorliefde voor vilt en daar voegt ze desgewenst van alles aan toe.”

Weefcollectief Fryslân: “In Scandinavië is het heel gebruikelijk dat weefgroepen een eigen weefruimte hebben. Na een bezoek aan een groep Deense weefsters begon het bij een aantal Nederlands weefsters te “kriebelen”. Geïnspireerd door wat ze gezien hadden werden de handen in één geslagen en opende in september 2014 het Weefcollectief Fryslân aan de Veengang in Oosterwolde voor het eerst haar deuren. Onze doelstelling is het oude ambacht en de techniek van weven op het weefgetouw in stand houden en stimuleren, door wevers, van alle niveaus, laagdrempelig met elkaar in contact te brengen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een vereniging van ongeveer 30 personen. In onze ruimte staan 50 getouwen ruim opgesteld en we hebben ook een echte bibliotheek met een ruime collectie weefboeken en –tijdschriften en ook is er een groot assortiment garens voor eigen gebruik en voor de verkoop. Mooie weefsels gemaakt door onze leden zijn te koop en er is een mogelijkheid om kettingen naar uw persoonlijke wensen te laten scheren. Het Weefcollectief Fryslân biedt daarnaast een heel divers cursusaanbod. Van een eendaags arrangement om eens te proeven aan het weven tot grote meerdaagse cursussen met buitenlandse docenten. Er is voor zowel de beginnende als de ervaren weefster iets interessants te vinden.

 

 

Weefcollectief Metamorfose: “Weefcollectief Metamorfose is een groep van acht enthousiaste weefsters die om de zes weken bij elkaar komt en elkaar inspireert tot nieuw weefwerk. We bespreken ieders werk en geven daar onze kijk op. We vragen onderling advies wanneer we even niet meer weten hoe verder te gaan of als we twijfelen over de vele mogelijkheden. Iedereen in de groep heeft zijn eigen stijl en voorkeur voor bepaalde materialen en weeftechnieken. We weven met o.a. katoen, wol, linnen, polyester, koperdraad en paardenhaar, zowel twee- als driedimensionaal. Sommige van ons pakken het heel technisch aan op veel schachten en anderen laten zich meer leiden door kleuren en materialen. Jaarlijks kiezen we een thema als uitgangspunt voor ons werk. Soms maken we ook een groepswerk rond een thema. De leden van het collectief zijn: Paulien van Asperen, Tonny van den Berg, Thera Berkhout, Ank Hazelhoff, Marijke Jochijms, Lia Rath, Marijke Scheepstra en Nel Vervoorn. Weefcollectief Metamorfose is in 2016 opgericht door Ank Hazelhoff. Tijdens het Textiel Festival zal ons nieuwste groepswerk genaamd “Planetarium” hoog bovenin de Pieterskerk te bewonderen zijn.”